<< Back

STOP! (forbudt for andre)

Gallerier har en sjælden mulighed for at skabe nogle synergier indenfor kunsten der i sidste ende vil komme alle interesserede til gode. Og alligevel har man i branchen historisk opereret med vandtætte skotter, når det gælder udstillinger, kunstnersamarbejder og kundedatabaser.

Motiveret af frygten for at miste et salg har man holdt alle aktiver (og aktiviteter) tæt til eget lokale og nærmest stavnsbundet kunstnerne. Selvfølgelig er det mest hensigtsmæssigt at en kunstner har et hovedgalleri, der varetager de primære interesser og de løbende aktiviteter og udfordringer, der er i denne beskæftigelse.

Det er hårdt arbejde at være gallerist og det er kostbart. Så derfor er en loyal relation imellem kunstner og galleri en forudsætning for et succesfuldt samarbejde. Men når det så er sagt og skrevet, kan man altså godt være lidt mere storsindet i den måde man forvalter ”sin kunstner” på.

Heldigvis er der sket en del på den front igennem de seneste år. Og nu er der en ny generation af gallerister (jeg kender de fleste og de er super cool), der forstår, at vi alle har et ansvar, når det kommer til at formidle kunsten, og de oplevelser, der følger deraf.

De nye gallerister ved at hvis man deler oplevelserne, så kommer der flere til og flere i butikken giver mere salg og mere salg giver både galleri og kunstner større muligheder.

Jeg ved, at der i det kommende år vil opstå en masse spændende samarbejder gallerierne imellem. Jeg ved at det vil gavne kunstneren og kunsten massivt. Kunstelskere kan godt begynde at glæde sig. Jeg glæder mig i hvert meget til at skrive nærmere om hvor og hvornår det sker.

Jeg må bare ikke endnu. Det er stadig lidt hemmeligt :)